Fördomsfull

Idag när jag cyklade hemåt från jobbet mötte jag en liten flicka i femårsåldern. Hon strosade vägen fram och var så söt. Genast tyckte jag att hon hade drag av indian och kunde lätt se henne framför mig med fjädrar i håret och "indian-kläder".

Sen slog det mig... Var jag plötsligen fördomsfull när jag drog paralleller till indianer bara sådär? Men varför skulle min tanke egentligen vara negativ? Det är ett faktum att vi alla ser ut på olika sätt. Och min tanke nu handlade ju om att hon var vacker, vilket väl i så fall är något postivit om indianer.

Ibland känns det som att man inte får tänka/säga liknande tankar. För att inte vara fördomsfull ska man nästan inte låtsas veta om våra olika raser. När man pratar med en del människor märker man att det gått lite väl överstyr.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0