Ansvarskänsla?

Jag upphör aldrig att förvånas över hur många människor som inte tar ansvar. Jag jobbar hårt med att själv försöka erkänna mina brister och ta ansvar för de misstag jag gör.

Har jag parkerat fel och därmed får böter får jag i nio av tio fall skylla mig själv. Man bör helt klart hålla sig kritisk och kolla upp så att inte ett misstag gjorts, men oftast får man nog faktiskt skylla sig själv.

Även i jobbsammanhang försöker jag knipa käft när jag tex frågat någon om hjälp och någon annan sedan kommer och ska rätta det. Det är inte många som gillar en person som bara skyller ifrån sig och pekar på någon annan och säger "Men XXX sa att det var så. Jag gjorde bara som h*n sa"

Det är ganska vanligt att det ringer folk till jobbet och beklagar sig över ett strafföreläggande, en åtalsunderlåtelse eller liknande. De tycker det är helt makalöst att de kommer befinna sig i belastningsregistret i fem, tio år och undrar vad det är för j*vla samhälle de lever i. Tja, de allra flesta behöver väl bara bita ihop och ta konsekvensen av sina handlingar.

Facinerande! Jag hoppas jag kan lyckas förmedla förmågan att ta ansvar till Leo.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0