Om min tillvaro

Jag känner att jag vill förklara lite av mina tankar kring namnet på min blogg. Vad är drömtillvaro för mig? Sitta vid en pool i Karibien med en Pina Colada? Näe, knappast ;) Men jag försöker liksom komma vidare i mitt liv. Kanske kan det vara någon här som faktiskt inte känner mig, så låt mig förklara lite av min situation.

Min son föddes för ca 15 månader sedan. Till att börja med har jag haft jättesvårt för att komma i form igen efter förlossningen. Och med en sköldkörtel som inte klarar av det jobb den är till för blir det inte direkt lättare. Så en sak som jag jobbar med just nu är just formen. Tränat har jag gjort i ungefär 13 år mer eller mindre, men det gäller ju att inte heller sluta. Nu behövdes något drastiskt för att det skulle börja hända något, vilket resulterat i att jag börjat med LCHF. Jag har hela tiden varit otroligt skeptisk gentemot alla olika dieter och har under min utbildning (inom träning och hälsa) blivit fortsatt drillad i det gamla tänket. Mina motargument var många:
1) Jag ansåg att man aldrig bör utesluta något, vare sig det är kolhydrater, fett eller proteiner. Likväl som att man inte bör överkonsumera något.
2) Det handlar om intag/uttag, plus/minus
3) Kan det verkligen vara rimligt att äta så mycket fett?
4) Att hamna i ketos, vilket man gör på en lågkolhydratig kost, är ju inte bra. Det fick vi minsann lära oss under vår utbildning
5) Man behöver ha kolhydrater för att orka träna

Jag hade säkerligen ännu fler motargument, men till slut tog nyfikenheten överhanden och nu, nästan en månad senare känns inte tänket så konstigt. Faktum är att fett är en utmärkt energikälla, man måste äta fett för att bränna fett, just kolhydrater är något jag överkonsumerat och ketos lär inte alls vara farligt. Tydligen blandas det ofta ihop med något som heter ketosacidos. Jag mår iaf bra, det är inte särskilt jobbigt alls att följa dieten och viktnedgången har äntligen kommit! Så jag fortsätter och så får vi se =).

Vidare i min förklaring om "drömtillvaron".
Lagom till att jag skulle börja arbeta igen blev jag uppsagd pga arbetsbrist. Därmed är jag nu arbetssökande, vilket förvisso kan vara ganska energikrävande. MEN jag ser också detta som en stor möjlighet att hitta THE jobb. En bättre möjlighet finns ju inte. Jag tror att jag nu äntligen vet mer exakt vad jag vill jobba med och det kommer också bringa in en bättre lön. Så jag ser det som en möjlighet faktiskt.

Genom att jag hittat mitt jobb (när det nu blir) och jag fått den där bättre lönen tänker jag unna mig en ny bil.

Jag skulle nog också se att vi flyttade till hus så att vi hade fått mer plats och lite mer lugn och ro. Det är ingen brådska egentligen, men en målsättning i framtiden.

Missförstå mig inte nu... lycka handlar inte bara om viktnedgång, bilar, hus och andra materiella saker. Men nog drömmer vi alla och faktum är att en del saker skulle förenkla våra liv eller göra att vi kommer närmre lyckan på något vis.

Såååå.... i mina tankar kommer ni alltså få följa mig här i bloggen på vägen mot mina viktmål, när jag börjar mitt nya jobb, hämtar hem min nya bil, följer min sons utveckling osv.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0